東山 アーティスツ・プレイスメント・サービス(HAPS)

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過日を掬う −Capture the Memory−

開催情報

【作家】
岩﨑 萌森 | IWASAKI Memori
大﨑 緑 | OZAKI Midori
竹村 花菜 | TAKEMURA Kana
878 hanaya | HANAYA
水野 智鶴 | MIZUNO Chizuru
【期間】2024年5月31日(金) – 6月29日(土)
【開館時間】11:00 – 17:00
【休館日等】日・月休館 ※ ただし、6月2日(日)は開館
【料金】無料

https://artcenter.seian.ac.jp/exhibition/7097/

会場

会場名:成安造形大学【キャンパスが美術館】
webサイト:https://artcenter.seian.ac.jp
アクセス:〒520-0248 滋賀県大津市仰木の里東4丁目3−1 図書館棟
電話番号:077-574-2111(代表)

概要

本展では、成安造形大学に勤務しているアーティストの中から、身の回りの出来事や自身の生活を独自の視点と技法で作品化している5名の作家(岩崎萌森、大崎緑、竹村花菜、878 hanaya、水野智鶴)を紹介します。

私たちは常に移ろい続ける時間を生き、その目には滔々と流れる川のように日々の光景が映し出されています。意識しなければ流され、忘れ去られていく情報やものの1つ1つを、私たちは様々な方法で繋ぎ留めようとします。

例えばそれはスマートフォンで撮影された写真であり日記でしょう。そこでは「シャッターを切る」「書き留める」といった行為が、流されていく出来事を一時的に固定化し、見返すことで特別な経験の一場面として記憶されることになります。

本展の出展作家たちもまた、作品として形作ることで身の回りの出来事や自身の生活に向き合います。それは出かけた先の出会いであり、故郷であり、ある日の情景であり、家族であるでしょう。制作にかかる時間、向き合うための技術は、作家の心情や他者からの視点も織り込みながら作品をより豊かにしていきます。それは大きな時間の流れの中で、出来事を起点として生まれた関係性を掬い(すくい)上げる行為と言えるかもしれません。

作家たちが何を掬い上げ、繋ぎ止めようとしているのか、鑑賞を通じてご体感いただけたら幸いです。


 Seian Art Center holds a special exhibition Capture the Memory. Artists of this exhibition, working at Seian University of Art and Design, use techniques and their creativity to apply things in daily life or the lifestyle itself to their artworks.

   We live in an uncertain time. Our daily scenes are reflected in our eyes as if we are in an ever-flowing river. People try to capture each piece of information or object that would otherwise be lost or forgotten in various ways. For example, by taking a picture on a smartphone or by keeping a diary. In this case, the action such as pressing the shutter button of a smartphone and writing down some notes could be seen as capturing a moment temporarily. Through looking back at the picture and the diary repeatedly, the captured moment will be recorded as something special.

All of the artists in the exhibition also capture the moment in events or daily life by forming them into art works. In particular, they capture new beginnings, hometown, a memorable sight and family. Various perspectives enrich their creativity: for example, the time, techniques, and knowledge used to create their artworks. The artists’ feeling also affects their work: what they think of the object and the ways perceived by the viewers. Art creation can be conceptualized as a behavior that not only captures an event but also supplements information that is associated with the works and emotions of the creators.

 It is our hope that this exhibition will encourage viewers to consider and experience what the artists would capture from the works.

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